ملک در رهن بانک را چطور معامله کنیم؟
نوشته شده توسط : مجله دلتا

براي خريد و فروش ملكي كه در رهن بانك است، راه‌هاي زيادي وجود دارد اما مطمئن‌ترين روش از نگاه كارشناسان بانكي، تغيير نام تسهيلات به نام خريدار جديد و درپي آن انتقال قانوني سند است.

معامله

يكي از بزرگ‎ترين مشكلات مردم در سال‌هاي اخير، فروش ملك در رهن است. به عنوان مثال، بسياري از افراد ، آپارتماني را پيش‌خريد مي‌كنند كه سازنده يا مالك، براي دريافت وام، اسناد مالكيت واحدهاي آن‎ها را، در رهن بانك يا موسسات مالي و اعتباري گذاشته است در حاليكه مبلغ آن را قبلا از افراد دريافت كرده است. در اين مقاله ابعاد اين قضيه بررسي و به راهكاري براي اتخاذ بهترين روش در معامله ملك در رهن بانك پرداخته شده است.

معامله

مشكلات ملكي كه در رهن بانك است

به گزارش مجله دلتا يك كارشناس حقوق با بيان اينكه در چنين شرايطي، بانك براي دريافت بدهي خود، ملك مورد نظر را به مزايده مي‌گذارد، گفت: افرادي كه قبلا واحدهاي آپارتماني ملك مورد نظر را پيش‌‌خريد كرده‌اند، براي تحويل گرفتن واحدهاي خود، ناگزيرند بدهي مالك اصلي به بانك را بپردازند. الزام به پرداخت بدهي مالك اصلي، مشكلات مالي و حقوقي بسياري براي خريداران ايجاد مي‎كند.

خريد ملك در رهن بانك

براي خريد و فروش ملكي كه در رهن بانك قرار دارد، راه‌هاي زيادي وجود دارد اما مطمئن‌ترين روش از نگاه كارشناسان بانكي، تغيير نام تسهيلات به نام خريدار جديد و درپي آن انتقال قانوني سند است. اگر تسهيلاتي بابت خريد ملك دريافت شده و در نتيجه سند ملك در رهن بانك قرار گرفته باشد، در صورت پرداخت نشدن اقساط، بانك مي‎تواند از نظر قانوني ملك در رهن را توقيف كند.

در صورتي كه ارزش ملك از رقم تسهيلات كمتر باشد، مقدار باقي‎ مانده بايد توسط مالك پرداخت شود. و در صورت بيشتر بودن ارزش ملك از رقم تسهيلات كه در اغلب موارد هم اين گونه است، ملك به مزايده گذاشته مي‎شود و پس از كسر خسارت بانك و اقساط پرداخت نشده، باقي مبلغ به مالك بازگردانده مي‌شود.

معامله

مطمئن‎ترين روش معامله ملك در رهن بانك

زماني كه ملكي در رهن بانك است مالك نمي‎تواند به طور رسمي و محضري سند را به نام شخص ديگري منتقل كند. انتقال ملك به شخص ديگري فقط از طريق انعقاد مبايعه‌نامه در بنگاه‌هاي ملكي امكان‌پذير است و مي‌توان نقل و انتقال سند را به زمان تسويه تسهيلات توسط اولين گيرنده تسهيلات‌ موكول كرد. راه ديگر اين است كه طبق مقررات رسمي، خريدار جديد به جاي مالك قبلي پرداخت اقساط را بر عهده بگيرد. در اين صورت علاوه بر اينكه سند ملك به نام وي منتقل مي‌شود، ادامه بازپرداخت تسهيلات نيز بر عهده او قرار خواهد گرفت.

بهترين و عاقلانه‌ترين راه معامله ملكي كه سند آن در رهن بانك قرار دارد، فك رهن از طريق تسويه بدهي است.

راه مطمئن ديگردر اين خصوص همانطور كه اشاره شد، انتقال تسهيلات دريافت شده به نام خريدار جديد است. طي چند سال اخير به دليل سوءاستفاده مكرر، اخذ وكالت بلاعزل از مالك قبلي توسط خريدار رايج شد كه مطابق آن، صاحبخانه به جاي اينكه ملك را به خريدار بفروشد، به او وكالت تام‌الاختيار واگذاري، اجاره و … را مي‌دهد.

با توجه به راهكارهاي متفاوتي كه در مورد معامله ملك در رهن بانك وجود دارد، كارشناسان توصيه مي‌كنند قانوني‌ترين راه براي نقل و انتقال ملك در رهن بانك كه خريداران بايد توجه كنند، مراجعه به بانك و درخواست تغيير نام تسهيلات و به تبعآن انتقال سند است. اين اقدام در بانك مسكن به راحتي و بدون انجام مراحل اضافي همچون ارزيابي ملك، خريد اوراق و نظاير آن انجام شدني است.





:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: